Vyhliadka Jablonec

Pôvodne som mal výlet naplánovaný ako jednoduchý s dvoma vyhliadkami (teda dvojvyhliadkový). Jednu Jabloneckú a druhú na Kukle. Ale ako to už v živote býva... Veď to mnohí poznáte. Okrem toho som chcel zájsť poobdivovať aj kaštieľ v Budmericiach.

Nakoľko som chce obzrieť Jablonecký náučno-poznávací chodník popri potoku Gidra, výlet som začínal v Jarnej. Teda vlakom do Cífera, po chodníku popri hlavnej ceste vedúcej do Budmeríc až na koniec dediny, kde je odbočka doľava do Jarnej (je tu aj zastávka autobusu). Tu už chodník nie je, ale premávka je mizivá. Po prejdení mosta cez Gidru ešte pár desiatok metrov a vpravo od cesta je ceduľa, ukazujúca že náučný chodník smeruje doprava. Jedna poľná cestička ide popred ceduľu a aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, na druhý už áno. Je to skutočne správna cesta. Za domom odbočí ešte raz doprava a krajom poľa si to nasmeruje k potoku. Pred ním doľava a potom už len rovno povedľa potoka.

Jarná. Pôvodne som myslel, že sa dostanem k niekomu do záhrady, ale bola to tá správna cesta

Po pár metroch je prvá tabuľa. Skôr by sa patrilo povedať že posledná, lebo chodník začína v strede (v Jablonci) a vedie oboma smermi (teda dolu po potoku aj hore proti potoku). Táto je označená ako F a cestou do Jablonca budem míňať teda ešte E, D, C, B a A.

Trošku preskočím a na úvod hneď prezradím, že celý náučno-poznávací chodník je krásne vybudovaný. Okrem jednotlivých panelov so zaujímavosťami sú tu dostupné lavice, lavičky, altánky, ohniská (vrátane náradia na opekanie) i smetné koše. Nakoľko chodník vedie brehom potoka, teda jeho prevýšenie je takmer nulové, je vhodný aj pre malé deti. Pre tie je k dispozícii aj jednoduchá výstavka všelijakých jednoduchých drevených oných... Chcel som povedať, že zvierat, ale nájdu sa aj dopravné prostriedky, rybár - takže zvieratá to nebudú. Sochy asi tiež nie, takže "oné". Prípadne si to nazvite "inštalácia" či akokoľvek inakšie - mne sa ten drevený nápad páči.

Myslím, že veľký problém nebudú mať ani rodičia s kočíkmi, prípadne imobilní. Cestou som videl aj pár stôp po bajku, ale myslím, že v tomto prípade je zaujímavejšia pešia prechádzka. Navyše, občas sú konáre nižšie, občas natrafíte na ľudí... Odporúčam.

Jarná. Dolný koniec Jabloneckého náučno-poznávacieho chodníka

Náučno-poznávací chodník Jarná - Jablonec. Potok Gidra

Spestrením je aj splav na Gidre. Mňa tu okrem iného zaujali fotky z výstavby chodníka. Tých ľudí, čo sa zapojili je množstvo. Klobúk dole.

Náučno-poznávací chodník Jarná - Jablonec. Splav

Náučno-poznávací chodník Jarná - Jablonec. Potok Gidra

Náučno-poznávací chodník Jarná - Jablonec. Pri Jablonci

V Jablonci sú dve lákadlá. Prvé je smerom do dediny, ale v túto dobu je to pohostinské zariadenie ešte zatvorené. Druhým lákadlom je prejsť cez most a po pár sto metroch prejsť k Jabloneckej vyhliadke. Je to nevysoká stavba v poli. Podľa záznamov tu bola kedysi skládka, ktorú zaviezli, vybudovali tu obecný archív vín, nad ním postavili spomenutú vyhliadku, na okolí nasadili lipy a opravili kaplnku sv. Vendelína.

Vyhliadka Jablonec

Vyhliadka Jablonec je nevysoká, ale dá sa rozoznať okrem blízkeho okolia aj Trnava, hrad Červený Kameň a samozrejme Malé Karpaty až po Veľký Javorník nad Bratislavou.

V druhej časti chodníka z Jablonca po školiace stredisko Silnica sú panely značené číslami 1 až 8.

Náučno-poznávací chodník Jarná - Jablonec. Dnes nebrali

Náučno-poznávací chodník Jarná - Jablonec

Posledná časť vedie od mosta do školiaceho strediska Silnica do Budmeríc. Chodník tu je, ale úroveň tých dvoch predchádzajúcich častí nedosahuje. Okrem toho, že vedie rovnako brehom Gidry, tak vedie aj krajom poľa. V čase mojej návštevy už bola úroda pozberaná a už iba zaorávali.

Náučno-poznávací chodník Jarná - Jablonec. Pokračovanie od Silnice do Budmeríc

Chodník končí v Budmericiach pri domoch, ktoré sú za ihriskom. Od domov vedie asfaltka až na námestie v Budmericiach.

Budmerice. Záver chodníka

Potok Gidra v Budmericiach

Z Budmeríc ku kaštielu

Na námestí v Budmericiach je otvorený obchod plus pohostinské zariadenie, ale ani jedno neoslovilo. Pokračujem smerom hore k zmrzline a uličkou rovno. Pri matrike obecného úradu sa napája aj zelená značka, ktorá začína na námestí a vedie do obce Píla, ležiacej pod hradom Červený kameň. Predbežne smerujem ku kaštielu Budmerice. Asfalt popri rodinných domoch je nekonečný, ale dá sa ním dostať k oploteniu záhrady Budmerického kaštieľa. Odtiaľ hore popri improvizovanom parkovisku a už sa nachádzam pri bráničke do parku.

Budmerice. Cesta ku kaštielu

Dostupný park, ale aj kaštieľ Budmerice sa mi páčili. Dovnútra som nešiel z dvoch dôvodov. Prvý je ten, že akurát odchádza jedna sprievodcovská skupina a mne sa nechce narýchlo hľadať peňaženka, rúško a iné nezmysly. Druhým dôvodom je, že výlet mám rozplánovaný tak, aby som sa stíhal vrátiť domov v rozumnom čase a ďalšia takmer hodinka by mi to narušila. Ale určite sa sem chcem vrátiť.

Po pár fotkách sa vraciam rovnakou bráničkou a rovnakou asfaltkou až na križovatku so zelenou značkou. Tu odbočujem doľava a pokračujem asfaltom smerom na obec Píla (pri Častej). Cesta vedie popri záhradkárskej osade (alebo čo to bolo) vpravo a oplotením záhrady kaštieľa vľavo. Tu už park nie je taký romantický, skôr by som povedal, že je dosť zarastený.

Po chodníku sa na voľno špacírujú dva psy. Jeden je asi bernardín, ten druhý nejaká miestna zmeska. Aj keď na začiatku po priblížení o mňa prejavujú záujem, neskôr už našťastie nie.

Zelená značka odbáča z cesty doprava na lesné chodníky, klesá k potoku, prejde mostík, vystúpa na druhej strane. Tu mi prichádzajú naproti tie čierne mračná sponad Malých Karpát.

Potok Gidra nad Budmericami

Medzi Budmericami a Budmerickým rybníkom

Chodník prechádza okolo nádrže Hájíček a smeruje k vodnej nádrži Budmerice. Tu prestáva pršať, avšak na poľnej ceste popri chatovej oblasti sú už pomerne veľké kaluže. Vystúpam teda na val vodnej nádrže, kde je pomerne sucho. No a ešte sú tu rozostavané nejaké rybárske prúty a tak.

Vodná nádrž Budmerice

Medzi vodnou nádržou Budmerice a Pílou

Nepríjemná poľná cesta aj s kalužami pokračuje smerom na hlavnú cestu vedúcu z Bratislavy do Častej. Pred koncom sa z nej stáva opäť asfaltka. Najhorší úsek je - prejsť spomínanú hlavnú cestu. Mierna zákruta doprava, zarastené okraje, obmedzený výhľad na obe strany, pomerne rýchlo idúce autá a hlavne motorky.

Na druhej strane pokračovanie poľnej cesty až do obce Píla.

Hrad Červený kameň

V Píle prestup na žltú značku a tou hore na rázcestník Pod vrchmi. Odtiaľ modrou strmo a neskôr ešte strmšie až na Kuklu.

Pod Kuklou

Kukla a cez Medvediu skalu do Modry

Na Kukle je zrušená vyhliadka. Najskôr som si všimol ten rozpílený rebrík. Než som začal nadávať na chuligánov, všimol som si aj tú zhnitú nohu. Posedenie s ohniskom aj prístrešok fungujú.

Kukla (august 2021)

Popri symbolickom cintoríne (asi) na Tri kopce a cez Medvediu skalu a Harmóniu do Modry.

Z Kukly k Zochovej chate

Tri kopce

Medvedia skala

V Modre mám akurát tak čas doplniť niečo tekuté a chladené a už mi ide autobus.

Modra - Štúr hodinár

Trasa merala približne 29 km. Stúpanie/klesanie cca 650/620 metrov (na Kuklu, ostatné bola rovina)

Trasa na Hikingu Z Cífera cez vyhliadku Jablonec a Budmerice na Kuklu a do Modry

Občerstvenie na trase: Jablonec, Budmerice, Píla, Harmónia, Modra

Únik z trasy v podstate na tých istých miestach (bus) ako občerstvenie

Prvá časť trasy (náučno-poznávací chodník vrátane vyhliadky) vhodná aj pre deti (nástup na trasu - zastávka Jarná alebo Budmerice - a prechádzka medzi nimi).

• Z Cífera na zastávku Jarná cca 2,2 km (ak idete busom, tak táto časť trasy sa vynechá).
  • Náučný chodník z Jarnej cez vyhliadku Jablonec na námestie v Budmericiach cca 8 km
  • Budmerice námestie - kaštieľ Budmerice cca 1,4 km (a naspäť na autobus do Budmeríc tiež cca 1,4 - prípadne na zastávku Budmerice, Podhájska je to zo zámku cca 800 metrov)

Novinky

So zmenou systému mi zrušilo popisy pod fotkami v článkoch. Budem postupne opravovať a dopĺňať... Zatiaľ prosím o dlhšie podržanie myši nad obrázkom, zjaví sa klasický "ALT"

Zo zahraničia sa zatiaľ rysuje Cyprus, Protaras. Ostatné ešte uvidím (teda - dúfam...) - možno Bali na Kréte...

Zatiaľ pridaných pár fotiek do Malých Karpát 2024.