BradloVýlet autobusom do Brezovej pod Bradlom. Nakoľko 4-hodinová túra do Myjavy sa mi zdala nie dosť vhodná na vyplnenie sobotného dňa, vybral som sa ešte na malý okruh okolo Brezovej pod Bradlom. Červenou značkou až po Mladosť, odtiaľ modrou cez Dlhé Rovné a Komárovú po Dvoly. Tu ešte kúsok hore asfaltkou k pamätníku SNP. Odtiaľ som sa vrátil asfaltkou do Brezovej pod Bradlom.

Až potom som z Brezovej pod Bradlom pokračoval červenou značkou hore na Bradlo a ďalej cez Jandovu dolinu a Polianku až do Myjavy. Autobusom naspäť do Bratislavy.

Z Brezovej pod Bradlom cez Mladosť, Dlhé Rovné, Komárovú a Dvoly naspäť do Brezovej

Po RS Mladosť mestom červenou turistickou značkou. Odtiaľ ešte pár desiatok metrov na razcestie Pod vŕškami. Doprava pokračuje asfaltka s červenou magistrálou, mňa modrá značka posiela širokou lesnou cestou rovno ďalej len veľmi mierne hore. Neskôr značka zatočí doprava a mierne naberie stúpanie. Potom nasleduje odbočka doľava na lesný chodník. Síce viac do kopca, ale jeden z najpríjemnejších úsekov výletu. Na kopci sa dostávam opäť na širokú lesnú cestu a ňou cez Hornú roveň až na Komárovú. Tu začína klesanie. Najskôr strmo, neskôr ešte strmšie až po Dvoly. Veď to, čo som predtým nastúpal, treba niekde aj stratiť. Okolo cesty sú pripravené stromy po pilčíkoch. Asi už chystajú partizánom na zimu.

Brezová pod Bradlom. Hurbanov pamätník. Brezová je tuším mestom pamätníkov a pomníkov. A to nielen tých Jurkovičových.

Brezová pod Bradlom. Rozcestník pri pumpe pod Mladosťou. Škoda, že tu nie je naznačená aj tá modrá značka do Dobrej vody, ktorá ide popri ceste a poza pumpu. Počas minulej návštevy Dobrej vody sa modrá značka nenachádzala ani tam

Veľmi príjemný chodníček na Dlhé Rovné

Cestička od Dlhých Rovných na Komárovú

Od Komárovej dole na Dvoly

Od rozcestia Dvoly vedie asfaltka s modrou značkou mierne hore. Asi 10 minút od Dvolov sa nachádza Pamätník SNP i poľovnícka chata. Pri chate veľké SUV, aby som nebodaj nezabudol, kto je v lese pánom. Okolie blízkych pomníkov bolo dosť zarastené burinou, terén rozbitý približovacími mechanizmami a všade okolo hodne popola po spaľovaní zvyškov zelenej drevnej hmoty. Dosť zaujímavé, najmä keď neďaleko bol pomník, že vraj "na tomto mieste bol nacistami upálený partizán..."

Na strede asfaltky

Dvoly, pamätník SNP

Od pamätníka SNP som sa vrátil na razcestie vo Dvoloch a asfaltom pokračoval okolo nefunkčného utečeneckého tábora až do Brezovej. V Brezovej pri lome som narazil na funkčný prameň a potom už iba pár desiatok metrov k rozcestiu pri pamätníku Husa. Odtiaľ známou cestou na námestie v Brezovej pod Bradlom.

Studnička v Brezovej pod Bradlom

Brezová pod Bradlom

Z Brezovej pod Bradlom cez Bradlo, Jandovu dolinu a Polianku do Myjavy

V Brezovej pod bradlom na námestí začala moja hlavná časť výletu. K ďalšiemu rozcestiu pri cintoríne je to pár minút. Odtiaľto sa otvára prvý pohľad na Bradlo s mohylou. Červená značka ma posiela po ceste vpravo od cintorína. Tabule pri cintoríne upozorňujú na práce autora mohyly. Ale aj na iné kúsky, ktoré Jurkovič navrhol a realizoval.

Brezová pod Bradlom - vpravo na kopci Bradlo - mohyla M.R.Štefánika

Brezová pod Bradlom - kostol

Za prvými domčekami odbočuje značka doľava, najskôr popri nejakých chatkách, následne krajom poľa a vchádza do lesa. Po úvodnom stúpaní prichádza väčšie, aby som sa zrazu - takpovediac takmer neočakávane - ocitol na prvej zákrute asfaltky na Bradlo. Lavička a tabuľa a červená značka ma posiela mierne doprava po lesnej ceste.

Cesta na Bradlo nad cintorínom

Cesta na Bradlo

Po prvej zákrute asfaltky prichádza aj druhá zákruta. Viac ich už križovať nebudem. Lesná cesta stúpa veľmi mierne, neskôr odbočí doľava a začne stúpať strmšie. Tu niekde by mal byť prameň pod Bradlom. Červená značka ma posiela vpravo dolu, GPS zas strmo vľšavo hore. Chvíľu sa rozhodujem, aj sa vrátim, ale nakoniec idem pozrieť po značke. Chodník klesá až takmer k prameňu a od neho stúpa strmšie s jednou ľaotočivou zákrutou. Posledný úsek je dosť zarastený a už sa aj vynáram neďaleko otočky na Bradle. Z jednej strany otvorený bufet, z druhej strany plastové WC.

Cesta na Bradlo - vraj studnička pod vrcholom

Bradlo - parkovisko

Na mohyle veľa ľudí nie je. Tých pár odvážlivcov sa občas podarí aj skryť za piliere, takže na fotkách neprekážajú.

Bradlo

Brezová pod Bradlom z Bradla

Z Bradla pokračujem červenou značkou do Myjavy. Najskôr treba zostúpiť po schodoch k chate Bradlo. Pár štamgastov, možno aj robotníkov. Ale na chate je nápis Zatvorené z technických príčin. Možno bolo len teplo na obsluhu :-(

Od chaty Bradlo naskôr dolu lesom, neskôr po lyžiarskej lúke, mierne hore okolo osady a zas dolu až po Jandovu dolinu. Cesta pomerne dobre značená, s výnimkou dvoch miest. Na prvom ma to ťahalo na asfaltku, hoci značka išla viac doprava, krajom lúčky a nad jandovou dolinou zas GPS ukazovalo starý chodník, ktorý už bol mierne narovnaný.

Pred Jandovou dolinou ma vítal statný vlčiak, našťastie uviazaný a za plotom. Ten bicykel oproti bol aj tak nepojazdný :-)

Chata Bradlo

Pohľad spod Bradla. Dedina vľavo je Polianka (posledná dedina pred Myjavou). V strede hore je Veľká Javorina

Jandova dolina a Holubací vrch (vpravo)

Na tomto som ja neprišiel

Jandova dolina s pokrokom z európskych fondov

Od Jandovej doliny začal turistický chodník opäť stúpať. Posledný dom sa obchádzal sprava, potom ešte trochu po poľnej ceste. Pri príchode na lúku to zvádza nasledovať cestu, ale správny chodník je rovno hore. Pomedzi stromy, po vybudovaných schodíkoch na Holubací vrch. Aj tu mi chýbala nejaká väčšia volavka, ktorá by upútala pozornosť. Ale možno aj cesta viedla rovnakým smerom. Len potom neviem, načo ten zarastený chodník...

Za Holubacím vrchom nasledoval ďalší veľmi príjemný úsek cesty, najskôr lesom, potom mierne zarastenou poľnou cestou až do Dolnej Polianky. V obci som sa na pivo tešil márne. Krčma otvorená až od 15. hodiny :-(. Cez Polianku sa musí hore asfaltkou. Keď musím, tak až do Hornej Polianky musím. Tu našťastie chodník odbočuje doprava (vlastne chodník ide rovno, len asfaltka pokračuje doľava) a cez pole a malý lesík som sa dostal k smetisku. Odtiaľ asfaltom dole až k cintorínu a do Myjavy.

Bradlo (kopec vľavo), mohyla na Bradle, lyžiasky lúka a bezmenný vrchol pred parkovisko a vysielačom úplne vpravo. Pohľad od Holubacieho vrchu

Cesta na Polianku

Polianka (vzadu)

Polianka. Neviem, či toto čudo bolo funkčné a ani ako to mohlo fungovať. Ale Nikola Tesla by sa potešil

Hrad Branč z chodníka od Polianky do Myjavy

V Myjave otvorený obchodík oproti kostolu, chladené pitie prišlo vhod. Námestie s fontánkami a mostíkom je zaujímavé. Škoda, že sa tam úplne stratila zeleň. Teda ak nerátam tie kríky či sadenice stromčekov po kraji. Kladom je pitná fontánka na námestí, aj keď po tom bezdomovcovi sa mi systém horného pitia až tak nepáčil. Predsa, tie staré systémy s rúrkou či dreveným žľabom mali čosi do seba a voda sa dala nabrať aj do fľaše.

Ešte sa mi nepáčilo aj to, že okolo námestia bolo plno prepotrebných obchodov a prevádzok - výroba pružín, záložňa, plastové okná, pôžičkáreň a pod. Teda suma-sumárum - otvorená v sobotu okolo 15. hodiny bola len zmrzlina na jednom konci a reštika s Litovlom na druhom konci. Aj keď sa na námestíčku skvelo pódium, slnečný deň a nedostatok tieňa ho úplne vyludnili.

Myjava

Myjava - pitná fontánka na námestí

Autobus v Myjave mi stál na AS priamo za námestím, pri kultúrnom dome. V okolí taktiež skapal pes. Bar otvorený až od štvrtej, WC zatvorené, turistická kancelária vybudovaná s podporou európskych fondov za vyše 60 tisíc tiež zatvorená... Aspoň autobus išiel načas.

Myjava - kultúrny dom, TIC aj autobusová stanica

Myjava - ústredná orientácia

Pozri trasu na Turistickej mape SR

Novinky

So zmenou systému mi zrušilo popisy pod fotkami v článkoch. Budem postupne opravovať a dopĺňať... Zatiaľ prosím o dlhšie podržanie myši nad obrázkom, zjaví sa klasický "ALT"

Zo zahraničia sa zatiaľ rysuje Cyprus, Protaras. Ostatné ešte uvidím (teda - dúfam...) - možno Bali na Kréte...

Zatiaľ pridaných pár fotiek do Malých Karpát 2024.