Červený domček - stefanynkaVýlet autobusom do Lozorna. Od požiarnej zbrojnice v Lozorne ďalej popri ceste až takmer po odbočku na Rusniaky. Približne 300 metrov predtým nenápadná odbočka vpravo medzi domy. Najskôr cez malé parkovisko pred domami, úzkym chodníkom pomedzi domy na cestu. Na ceste doľava a na prvej odbočke doprava hore. Tu znova doľava popred vinice, označené, že sú strážené. Niektoré smerovníky sa mi nepodarilo objaviť, ale GPS zaúradovalo dobre. Ďalej je potrebné pokračovať rovno tak, aby plot vinice bol po vašej pravej ruke. Okrem jedného starého psa pri baráku a jedného vydeseného zajaca som už žiadneho živého človeka nestretol až takmer po Červený domček.

Z Lozorna k Červenému domčeku na Lintavách žltou značkou

Z Lozorna vedie príjemný chodníček až nad vodnú nádrž. Stále mierne do kopca. Aj keď cesta nie je bohviemako značená, pri troche opatrnosti sa dá nepoblúdiť. Akonáhle cesta vojde do lesa, jej značenie sa o čosi zlepší a tak sa dozviete nielen to, ktorou cestou sa máte prípadne vydať na razcestí, ale občas sa značky vyskytnú aj na rovných úsekoch - len tak, pre poriadok.

Najvyšším miestom prvej časti je Ohek (377 mnm), za ním lesná cesta klesá až na asfaltku vedúcu po Červený domček na Lintavách.

Lozorno, nástup na žltú značku

Lozorno

Príjemný chodníček nad Lozornom

Turistické značenie

Vyššiezverejnená značka (tá horná) by sa dala interpretovať aj takto: Od Červeného domčeka cez Biely kríž po hrad Červený kameň. Prípadne navrhnite čosi lepšie

Nad Lozornom, smerom na kopec Ohek

Ohek

Od Oheku k Červenému domčeku

Krokovlkostrom

Červený domček na Lintavách nad Lozornom

Od Červeného domčeka po Biely kríž

Studnička pri altánku pod Červeným domčekom nevyzerala vábne. Voda síce tiekla pomerne výdatne z rúrky, avšak rošt dole bol niekomu ukradnutý (ktovie, či by sa také rošty ku studničkám nedali vyrábať nejakou kozmickou technológiou z použitých PET fliaš - asi by potom zberačov kovov nelákali). Horšie však bolo, že voda do rúrky pritekala povrchovo z vyššiepoloženého bahniska pre diviakov.

Altánok pod Červeným domčekom. Studnička za ním iba veľmi symbolická. V podstate povrchová voda pretekajúca diviačniskom zachytená do rúrky

Neďaleko rozcestia Pod Kamenným vŕškom som zazrel čísi chvost. Fotoaparát som nestihol vytiahnuť a v rozhľade mi bránili buriny popri ceste. Keď som sa dostal na miesto, chvost tam už nebol. Bola to nejaká mačkovitá šelma, chvost dlhý asi 30 - 40 cm, svetlohnedej farby, jednofarebný, hrubý max na dva palce. Podľa fotiek na googličovi divá mačka asi nie, tá má hrubší chvost, rys má zas kratší s tmavým zakončením. Takže možno tá "senická puma", čo ju pred niekoľkými rokmi prikresľovali aj k prezidentovi. Ak by ste ju niekedy v okolí stretli, tak ju odo mňa pekne pozdravte :-).

O cca 30 metrov ďalej som vyrušil asi danielicu. Tá sa rozbehla k potoku, smerom k miestu, kade prechádzala šelma. Pri potoku danielica zastala, vetrila, potom pobehla asi 15-20 metrom smerom ku mne. Bolo by zaujímavé sledovať, čo sa bude diať, ale radšej som sa pobral ďalej, nech aj tá vysoká krava má prípadne kade utekať.

Pod Kamenným vŕškom

Pod Kamenečom. Železitá minerálna voda, medokýš či kvašna voda - podľa toho, aky jazyk je komu najbližšie

Studnička Zahoračka. Trubka nefunkčná. Toto tu sa tiež vody nedočkalo

Les pod Starými Hájnymi

Detský kamenný plácok na hranie

Chodník na Kozlisko

Úboč nad Medenými hámrami

Medené hámre

Medené hámre - kostolík

Pri Medených hámroch začalo pršať. Asfaltka bola aspoň čiastočne krytá vegetáciou, takže Biely kríž sa dal dosiahnuť v pohode.

Cesta od Medených hámrov na Biely kríž

Z Bieleho kríža do Svätého Jura cez hrad Biely kameň

Na Bielom Kríži prestalo popŕchať. Včelín bol otvorený, ale nevyužil so to. Cesta do Jura bez problémov. Po rozcestie pod Meteorologickou stanicou asfalt, potom lesná cesta. Páčil sa mi najmä úvoz okolo hradu Biely kameň. Perfektný tobogán na zimnú sánkovačku spod Modrého kríža, pričom prístup na začiatok úplne inou cestou.

Z hradu Biely kameň sa pod vplyvom množstva ohnísk pomaly stáva čierny kameň. Oceňujem chodníčky v areáli hradu, privítal by som menšie odlesnenie a teda otvorenie smerom do doliny a smerom na Jur.

Cesta v úvoze nad hradom Biely kameň

Pokračovanie tobogánu od hradu Biely kameň do svätého Jura

Svätý Jur

Možnosť úniku:

• Od Oheku na Biofarmu Lozorno
  • Od Pod Kamenným vŕškom do Stupavy (cca 1 hod, Obora cca 25 min.)
  • Od rozcestia Pod Dračím Hrádkom asfaltom do Borinky (cca 30 min.)
  • Od Bieleho kríža do Rače

Občerstvenie: Lozorno, Stupava, Biely kríž (Včelín), Jur

Pramene: Pod Červeným domčekom (neodporúčam, povrchová voda), minerálka pod Záhoráčkou, Biely kríž

Doprava: Bus BA, Patrónka - Lozorno (Ba 6:40, Lozorno 7:10) ma vyšiel s DK na 0,75 E, Bus Jur - BA (AS) bez DK na 1,05 Eura