Požičali sme si auto prostredníctvom delegátky Kataríny z pôžičovne Auto Moto Sport v Rethymne. Vzhľadom k tomu, že sme boli len dvaja, vybrali sme si Matiz s tým, že nejako oželieme aj klimatizáciu. Cena na deň 44 Eura. Mne sa to zdalo trochu viac, veď na Rodose nás Saxo s klímou vyšlo na tri dni na 105 Eur, ale je pravda, že tam bola akcia 3 za 2 dni, takže aj tam auto vychádzalo na cca 53 Eur na deń. Katarína nám dala zľavu, takže po zaplatení zálohy 10 Eur sme mali doplatiť už iba rovnú stovku. Dohodli sme sa na ráno na 8 hodinu, keďže raňajky začínali o 7.30.

Prekvapenie prvé - nebolo ani tak to, že zástupkyňa pôžičovne došla až o polhodinu neskôr, ale to, že nás posadila do auta (požičiavali sme si dvaja z nášho turnusu) a odviezla do Rethymna. Tu v cestovke sme spísali zmluvu a pristavili auto. Pôvodne dohodnutá cena platila, ale keďže už Matiza mali požičaného, pristavili nám Atosa s klímou, čo bolo druhé, už lepšie prekvapenie. Tretie prekvapko bolo, že nádrž bola naplnená do 1/4 a preto bolo treba nájsť miesto na dotankovanie a neskôr premyslieť, ako im nenechať prílič mnoho. Medzinárodný vodičák potrebný (v roku 2005 - poznámka autora), odovzdanie auta buď v mieste požičania do 8. hod ráno, alebo predchádzajúci deń do 22. až 23 hodiny u nich (v oboch prípadoch vás dovezú do hotela), prípadne kľúče na recepcii hotela ako zvyčajne. Ja som ho nechával na recepcii, ale neskôr som rozmýšlal, že som sa mohol doviezť večer do Rethymna, pobehať po meste a po desiatej večer vrátiť auto a nechať sa doviezť domov.

Planina Askifou, roklina Imbros a Hora Sfakion

Prvý výlet začal pri pôžičovni a prvé medzipristátie mal pri hoteli Nefeli, kde zostala polovička, ktorá nemala ani potuchy o tom, kam som išiel. Po nalodení sme vyrazili po diaľnici okolo Rethymna smer Chania. Približne v polovici je odbočka na juh do hôr - smer Vrises, planina Askifou, roklina Imbros a Hora Sfakion. Cesta pomerne dobrá, dostatočne široká, nádherné výhľady na Lefka Ori (Biele hory - ja by som ich skôr nazval Strieborné - pozri fotky), iba na planine Askifou robili asi 100 metrový úsek cesty.

Kréta, Planina Askifou

Roklina Imbros je z cesty nádherná, škoda že som ju nemohol prejsť aj pešo. Cesta do Hora Sfakion plná zákrut, krátke zastavenie a občerstvenie v Hora Sfakion.

Kréta, Planina Askifou. Dole je roklina Imbros

Kréta, Planina Askifou. Cesta do Hora Sfakion. Strmá cesta s mnohými serpentínami. Vľavo od cesty sa tiahne roklina Imbros. Vpravo za zeleným kopcom je samotná Hora Sfakion

Kréta, Hora Sfakion

Frangokastelo a Plakias

Pokračovali sme na východ cez pevnosť Frangokastello, ktorá je voľne prístupná. Je to taká obdĺžniková stavba postavená takmer na brehu mora. Pomerne dobre sú opravené vonkajšie hradby, tie vnútorné sú trochu rozbité. Pred pevnosťou Frangokastelo je veľké parkovisko (bezplatné, ako takmer všade v Grécku pri historických pamiatkach). Pri pevnosti sa nachádzajú pekné pieskové pláže, avšak okúpať sme sa nešli. Na druhej strane - za cestou sa nachádza nejaká taverna, v čase našej návštevy poloprázdna.

Kréta, hrad Frangokastelo

Od pevnosti Frangokastelo je pekný výhľad na pohorie Lefka Ori.

Lefka Ori, Kréta

Cesta sa vlní v kopcoch a cez Seliu sme zamierili do Plakias, kde je dlhá pláž. Ešte tu nebolo toľko ľudí ako v plnej sezóne, hlavu na hlave sme videli iba na pohľadniciach, ale aj tak nás táto pláž neočarila. Po krátkej prestávke a rýchlom obede sme teda zamierili ku kláštoru Preveli. Cestou sme sa ešte na chvíľu zastavili pri historickom moste, ale potom sme pokračovali ku kláštoru Preveli.  Krásne veľké bezplatné parkovisko pred kláštorom, škoda len, že na kláštore sa pracovalo a pre verejnosť bol zatvorený.

Kréta, Plakias

Kláštor Preveli a pláž Preveli

Cesta naspäť od kláštora Preveli viedla okolo nejakého pomníka obetiam vojny a odbočili sme na súkromné parkovisko nad plážou Preveli. Vstup tuším 1,5 Eura.

Kréta, Preveli

Berieme foťák, kameru a po približne 10-minútovom zostupe sme na pláži Preveli. Krásne miesto, príjemne chladivá sladká voda, neskutočne horúci piesok. V riečke sa premávali vodné bicykle, dalo sa prejsť s foťákom dokonca aj pár metrov proti prúdu. Krokodílov som žiadnych nevidel. Po tej nádhere bol nesmierne náročný výstup naspäť na parkovisko. Ani nie tak pre mňa, ale jednu chvíľu som myslel, že prídem o spolucestujúcu. Našťastie to polovička prežila. Cestu naspäť sme absolvovali cez roklinu Kourtaliotiko (to je strašné slovo, vždy sa musím pozrieť do mapy, ako sa to vlastne píše). Zastávka na odpočívadle, odkiaľ je vidieť roklinu smerom na sever i na juh, ako aj kaplnku nad cestou.

Kréta, roklina Kourtaliotiko

Pokračujeme smerom na Koxare až k Rethymnu, odtiaľ po diaľnici na večeru.

Retymno večer

Po večeri výlet do Rethymna. Plážovou komunikáciou popri mori až k autopôžičovni, oproti je nový prístav - Marina - kde sa dá nájsť miesto na Free parkovanie. Po pár metroch začína plážová promenáda, ktorá sa k večeru uzavrie a kde si potom ŠPZ-ky zapisuje policajt. Po promenáde sme pokračovali až do prístavu, odtiaľ na pevnosť Rethymno a starými uličkami sme sa vrátili na nábrežie.

Prechádzka večerným a nočným Rethymnom a návrat do hotela Nefeli.